Travel

Schotland West Highland

*Scroll down for English*

Schotland, 9 okober 2017
Samen met mijn vriendin Tamara ben ik op het vliegtuig gestapt, wederom naar Schotland. We hadden besloten om naar de West highlands te gaan, maar verder niets te boeken of te plannen. Het enige wat we hadden waren onze vliegtickets en een rugzak. Vroeg in de ochtend kwamen we aan in Glasgow en besloten meteen door te reizen per trein, met nog geen eind bestemming voor die dag voor ogen.
We kochten een Highland Rover Pass, wat ons de mogelijkheid gaf om met de trein, bepaalde bussen en bepaalde ferries te reizen en zo veel van het landschap te kunnen zien.
Na een paar uur kwamen we aan in Oban, waar we besloten te blijven. Het idee was dan ook om daar een hostel of B&B te vinden voor de nacht, maar omdat het nog vroeg was en de ferry naar Craignure op het punt stond te vertrekken, leek het ons leuk om nog even mee te gaan naar het eiland. Eenmaal daar waren we beide zo moe, dat we bij het eerste de beste hostel, Craignure Bunkhouse, naar binnen zijn gewandeld in de hoop dat ze nog een kamer over hadden. We hadden geluk, en na een goede maaltijd in de pub ernaast, had ik het genoegen om onder de meest geweldige douche van mijn leven te stappen. Serieus, beste douche ever! De waterdruk was zo intens dat ik bang was dat de leidingen het niet aan konden.
Goed, douche terzijde was het voor de rest een prima hostel. Erg nieuw, schoon, en voor de mensen die het interesseert is het ook nog een hostel die aan duurzaamheid werkt. Nu weet ik niet helemaal zeker hoe duurzaamheid en die waterdruk samen gaan, maar afijn.
De volgende ochtend maakten we een kleine wandeling voor wij weer de ferry naar Oban terug pakten.
Ook in Oban hebben we de middag doorgebracht met wandelen en tijd verdoen in een gezellige pub, waarna we de bus naar Fort William namen. Bij aankomst in Fort William hadden we meteen spijt van onze keuze, het stadje viel erg tegen, maar het was al te laat om nog verder door te reizen. Dus ook hier hadden we weer mazzel en vonden we een leuk hostel. Het Fort William Backpackers, na een snelle maaltijd in de stad, hebben we de rest van de avond doorgebracht bij de open haart terwijl we gezellige gesprekken voerden met andere backpackers.
De dag erna bracht onze trein ons naar Mallaig, een idyllisch vissers dorpje, waar we wederom een tof hostel vonden, Backpackers Lodge dat tevens ook een theehuisje was. Omdat het nog vroeg op de dag was, en alweer een ferry op het juiste moment zou vertrekken, besloten we over te varen naar Skye en daar voor de lunch te verblijven. Het eiland zelf was erg stil, stiller dan Mallaig, dat wij na het toeristen seizoen ons bezoek aan Schotland brachten had er natuurlijk wel iets mee te maken.
Tegen de avond namen we de ferry weer terug en na een wandeling vonden we een pub waar we met een andere backpacker uit ons hostel een maaltijd deelden.
De volgende ochtend vertrokken we vanuit Mallaig weer terug naar Glasgow, een 5 uur durende treinreis. Onderweg veel mooie dingen gezien. Het was al weer laat in de middag toen we in Glasgow aankwamen en na een flinke wandeling vonden we een hotel, McLays Guest House. De dame van de receptie deed erg haar best om ons uit te leggen waar we het beste konden dineren. Ze wist elk restaurant in elke straat uit haar hoofd, iets waarvan ik diep onder de indruk was. Ze adviseerde ons een pub te bezoeken dat een straat verder op zat. Ook daar waren we erg blij mee, het eten was van zeer uitstekende kwaliteit en de prijzen absurd laag. Omdat we beide moe waren, hebben we de avond doorgebracht op onze kamer. We hadden een extreem grote kamer, met een grote witte muur, ik had mijn tablet bij mij waarin een beamer zit, zodat we de film Deepwater Horizon op de muur konden kijken.
De volgende ochtend zat ons avontuur er al weer op en vlogen we naar huis.
In stilte maakte ik mijzelf de belofte om snel weer naar dit prachtige land terug te keren.

*Scrol naar beneden voor de foto’s*

Scotland, October 9th 2017
Together with my friend Tamara we took a plane to, yet again, Scotland. The only thing we decided on was to take the West Highland trail, but didn’t book anything except for our plane tickets. It was early in the morning when we arrived in Glasgow, we decided to buy a Highland Rover Pass that allowed us to travel by train, coach, and ferry, so we could see much of the landscape.
Our first train took us to Oban, where a ferry was about to leave for Craignure, so we hopped on. We found a hostel, Craignure Bunkhouse, where we stayed for the night. But not before we had a lovely dinner in the pub next door, and an amazing shower back at the bunkhouse. Can I say, best shower EVER! The hostel it self was very new, clean, and for those interested in it also very green. Not sure how green and that water pressure go together, but hey.
Next day we took the bus along the coast to Fort William, although we didn’t really like the city, it was already late when we arrived, so we found a hostel to stay for the night. Fort William Backpackers. After a quick meal, we spend the night talking with other backpackers.
Next morning our train took us to Mallaig, an idyllic fishing village, before we made plans what to do for the rest of the day, a ferry was about to leave for Skye. No brainer what we did, right? Right, we took that ferry for a nice walk and lunch on Skye. Later that day we came back to Mallaig where we checked in to a fantastic hostel that also served as a tearoom, Mallaig Backpackers. We had laughs with local people and backpackers, until it was time to call it a night.
Next morning the train took us back to Glasgow, a 5 hour train-ride. Is was very late in the afternoon when we arrive and after a long walk we found a lovely hotel, McLays Guest House. The lady at the reception was very helpful and when we asked where we should go for dinner, she new all the restaurants and pubs in the area. I was really impressed. She told us to go to a pub a block away and that was the right call. This pub was great. Food was far better dan expected, and it’s was very cheap. We had to double check the bill. The rest of the evening we spend in our insanely big room, with a very large white wall. I brought my tablet with integrated beamer with me, what gave us the opportunity to watch the film Deepwater Horizon on big screen.
And regrettably our adventure ended the next morning, when a plane brought us back to Amsterdam, I made myself a promise to return to this beautiful land soon.